onsdag den 11. juni 2014

FÅ DIG EN HOBBY!

Den opstod bare lige pludselig, den der mærkelige hvide løgn.
"Jeg maler!", sagde jeg. 
"Dejligt!", svarede sundhedsplejersken. "Kan du så ikke prøve at sætte dig som mål at male bare en lille bitte smule på dit maleri hver dag?". 
Jeg nikkede smilende. Jo, det var en god plan. Bortset fra at jeg ikke har malet nogle billeder, siden jeg havde billedkunst i folkeskolen. Jeg havde ellers lige klaget min nød til sundhedsplejersken: Efter at jeg var startet på barsel, savnede jeg alle mine projekter, og vi skulle sammen finde på en plan for, hvordan jeg kunne nå andet end "bare" projekt-vær-den-bedst-mulige-mutti. Og så var det hun spurgte mig, hvad jeg plejede at lave, før jeg blev mor. 
"Projekter!", var mit pompøse svar. Hun bad mig om at uddybe. "Kreative projekter.", svarede jeg lige så tåget. "Som hvad?", spurgte hun. Og der var det, at det brast ud af munden på mig. Og det var jo ikke helt løgn. Jeg havde for eksempel malet et puslebord og nogle legekasser til barneværelset, mens jeg ventede på at poppe og var så tung, at jeg ikke kunne meget andet end at se serier og spise Nutella. Men hun tolkede det, som om jeg malede. Kunstmalede. Og jeg undlod at rette hendes vildfarelse. Måske fordi jeg lige pludselig midt i al baby-halløjet slet ikke kunne komme i tanke om, hvad mine hobby plejede at være? Og det lød da også meget flot. Jeg gad da godt være sådan en der malede K-Å-N-S-T.

Når vi er børn bliver vi udsat for mange sjove ting: Vi går til en masse sport, vi bliver sat til at læse en masse bøger, vi laver ler, syr, laver køkkenrulleholdere, spiller claves og så videre. Noget af det hader vi som pesten, mens andre ting bliver deciderede hobbyer. Men når vi så bliver voksne, så får vi færre og færre hobbyer. Arbejdet fylder og familien. Og fornuften! For hvad kan vi BRUGE det til? Kan vi tjene penge på det? Gør det os slanke? Booster det vores cv? 

Hvad laver I, når I har fri? Hvad er jeres hobby? Den snak har jeg haft med flere venner. For jo jo, man kan jo altid se den nyeste sæson af GOT eller tage ned at træne, men flere jeg har snakket med savner at have en decideret hobby. 
Mine veninder overvejede at starte med at cykle landevejscykling sammen. Jeg kender også en, der har en kreaklub, hvor de - helt formningsagtigt - mødes og laver masker og den slags. En anden af mine venner har hyret en teenage-musiker, som skal lære ham at spille på trommesæt. 
Men hvorfor er det så svært at få gjort den slags som voksen? 

For nylig så jeg en side i et magasin, som opfordrede læseren til at lære noget nyt, og pludselig fik jeg lyst til at prøve det hele. Jeg ville både lære at klatre, lave keramik og at sy mit eget tøj. 

Når jeg ikke er på barsel, er jeg så heldig, at jeg arbejder med min hobby. Jeg får penge for at spille skuespil. Men hvad nu, hvis jeg skifter karriere en dag? Hvor skal jeg så spille skuespil? Jeg kan jo ikke spille alene. Eller jo det kan jeg, men mon ikke babyen og hunden bliver rimeligt trætte efter den tiende Shakespeare-monolog? Og når nu man har været professionel, kan man vel heller ikke gå ned i det nærmeste forsamlingshus og melde sig til audition på den lokale udgave af "My Fair Lady"? (Og det er sagt med AL respekt for lokale amatørteatre). Jeg har også tit lyst til at gøre mere ved sangen og dansen (engang fik jeg undervisning i opera!!!), men hvor finder man ligesindede legekammerater på ens egen alder, som ikke allerede er blevet pro eller har lagt det på hylden? 
Og min voksenhjerne vil så gerne have et MÅL med det. Kan jeg tjene penge på at lave en lille koncert? Eller...uh! Jeg kan jo altid skrive det på cv'et! 

2 kommentarer:

  1. At blogge er vel en hobby...? ;-)
    Kh. Josefineke

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det i hvert fald:-) Og en hobby af den slags, som man kan gå til og fra alt afhængigt af babyens dagsform. Det er ikke dumt!

      Slet